Friday 7 February 2014

1st giveaway by Nur Lovekasih blog


Hadiah yang ingin di menangi : NOVEL

Pandangan tentang blog :

LOGO/HEADER
- "sangat simple"...itu yang saya nampak. Tapi walaupun simple, bagi saya  sangat ok sebab tak semak mata nak memandang. Plus sekali tengok dah dapat tangkap apa yang di tulis, jadi tak perlu lah bazir 2 3 minit semata-mata nak baca nama blog~ *mungkin ruangan kosong di atas header boleh di kurangkan/di buang*

JENIS BLOG 
- dari apa yang saya baca + tengok, blog Mylovekasih ni lebih kepada santai. Maksud nya, pelbagai isu yang di ketengahkan antaranya pengalaman, petua dan macam-macam lagi perkongsian. so serba sedikit ada iktibar mahupun pengajaran mahupun teladan yang boleh di ambil. 
TEMA 
- "where life begins and love never ends"... maksud nya "di mana kehidupan bermula dan cinta tidak pernah berakhir". Em mungkin ini merupakan falsafah yang di pegang oleh kak nurullai.. kerana apa yang saya lihat dia mengunakan gambar suami dan anak-anak dalam header blog.. jadi dia ingin mengambarkan bahawa setiap apa yang di tulis dalam blog ini adalah yang bermanafaat atau berkait dengan keluarganya. 
ISI / PENYAMPAIAN 
- setiap entry yang di keluarkan memang secara umum nya di lihat lebih bersifat terbuka..iaitu berkai dengan sekeliling/ apa yang terjadi di persekitaran. itu merujuk pada perkataan "life" yang di guna pada tema.. Jadi setiap suatu entry bukan hanya khas pada sesegolongan jantina atau umur, malah umum

TULISAN  
- sangat berpuas hati (dari segi saiz, jenis) dan mudah di faham (dari segi perkataan). Memang pemilihan tulisan/ front sangat penting. Bagi  saya, kalau tulisan yang di guna menyusahkan pembacaan maka dengan lajunya tangan saya tekan "close" je.
ETIKA PENULISAN 
- begitu indah tatatertib bahasa nya... dari tajuk sampaikan ke isi, gaya penulisan lebih kepada monolog atau dialog....sepanjang entry yang saya baca, tak pernah jumpa lagi perkataan yang menyakitkan hati atau mencarut.

GAMBAR
-  penggunaan gambar pada setiap entry kurang.. kadang-kadang sesetengah entry tu tak mengunakan gambar langsung. *pengunaan gambar boleh meningkatkan traffic blog ye kak nurul :) *

WARNA
- Ok memuaskan. Tidak terlalu banyak warna yang memeningkan kepala.. pengunaan warna juga lembut...
FACEBOOK PAGE 
- Ni salah satu kemestian yang perlu ada. Tapi bagi pandangan aqu, blog ni masih kekurangan pembaca setia bila merujuk pada facebook page tu. Sayang bila blog yang mempunyai pelbagai isi yang sangat berguna tapi masih kekurangan pembaca. Mungkin kerana kekurangan promosi...maka rerajin la blogwaking ye ^_^

IKLAN 
- Sangat tersusun! saya memang sangat anti dengan blog yang ada iklan bergerak-gerak ikut gerak curcor. Contohilah blog siraplimau.com, pemilihan ruang yang betul untuk iklan dah memadai untuk menarik minat pengunjung ok.

KEKEMASAN BLOG 
- TipTop! Dalam 5 bintang, aqu bagi 4.5 bintang. Blog yang sangat mesra pengguna... mana hilang lagi 0.5? di ruang susunan widget... sebab kurang tersusun pada pandangan saya.
KOMUNIKASI DENGAN PEMBACA
- Ni satu kelemahan yang paling besar saya nampak dalam blog kak nurul...kebanyakan respon di biarkan terpinga-pinga... Bagi saya, perlu untuk menjawab  pembaca lebih berminat untuk menjadi pembaca setia..plus dari situ kita dapat lihat penulis bukan sekadar menulis kosong tetapi mempunyai ilmu yang sebenar ilmu.
UPDATE 
-  sederhana. Kenapa? kerana nampaknya blog kak nurul tidak di update setiap hari.. mungkin 2 atau 3 hari sekali.

No comments:

Post a Comment